Rav - Idéer til undervisning
Mulighederne er mange i arbejdet med at kombiner rav og undervisning. En oplagt handling vil være: at lav dit eget stykke spiseligt rav eller sæbe med insekter og planter. Børnene kan herved studere og beskrive forskellene mellem "modellen" og det ægte rav, og herved kan du som voksen eller underviser synliggøre og give en forståelse for, hvad rav egentlig er.
Nogle forskelle og ligheder mellem det spiselige rav (modellen) og ravet
På samme måde som ravet er formet, mens det løber ned af træet, så former vi også vores model. På samme måde som inklusionerne bliver fanget i ravet, fossiliseret og bevaret i evighed, bliver vores inklusion også indkapslet og bevaret i modellen. Ravet har indkapslet og bevaret inklusionen i millioner af år og fungerer som et vindue til fortiden, på samme måde fungerer vores model som et vindue ind til det øjeblik, som eksisterede for få timer siden. Ravets farve, form og klarhed vil være påvirket af den omgivende verden dengang det flød som harpiks, på samme måde vil vores model blive påvirket af os som fremstiller det. F.eks. vil et meget lyst/hvidt stykke rav kunne være et resultat af et stormvejr, som for mange millioner år siden piskede en gren frem og tilbage i harpiksen. På samme måde vil barnet kunne piske luft i "modellen", som grenen ville det for millioner år siden.
Men hvis man inddrager den omgivende verden, så er det kun fantasien der sætter grænserne.
Til venstre ses et bud på,
hvorledes man kan lave
slikkepinde med insekter i.
